De cirkel

In november was ‘de Cirkel’ van Dave Eggers (Lebowski Publishers, ISBN: 9789048818631) boek van de maand bij #DWDD. Omdat de boekhandelaren daar er zo enthousiast over waren en ik geïnteresseerd ben in de sociale media aarzelde ik niet, maar ging naar de winkel en kocht dat boek.

Nu ben ik een snelle lezer, maar met ‘De Cirkel’ wilde het niet vlotten en da’s geen goed teken. Dat had niets te maken met de thematiek, want de gevaren van de sociale media, daar is best een spannend en goed boek van te maken. Maar helaas, Dave Eggers is daar in mijn ogen niet in geslaagd. In eerste instantie dacht ik dat het alleen maar aan de karakters lag (wat een vervelend en dom mens die Mae Holland), maar ook de manier van vertellen kon mij niet bekoren. De seksscènes waren vervelend, maar bovenal werd het standpunt dat die sociale media toch wel heel eng zijn en dat privacy ons hoogste goed is (2 waarheden) zo vervelend door het verhaal gevlochten in brieven van één van de tragische helden, dat ik bijna sympathie kreeg voor ‘de Cirkel’. Natuurlijk, karakters als bordkarton en een gekunstelde structuur en met een plot van zeg maar …. mhaw, zijn al genoeg voor de doodsteek voor een goed boek, maar later bedacht ik me dat er nog een reden was om het boek maar 1 ster te geven (geen 0, want ik heb het uitgelezen).

Er was nog iets dat bleef doorzeuren in het boek, maar in eerste instantie had ik het niet door. Nu meen ik het toch te pakken te hebben. In ’de Cirkel’ gaat het over mensen die vrijwillig hun hele leven en dat van andere filmen. ’De Cirkel’ (een soort Facebook maar dan veel enger en met de ambitie om de NSA over te nemen dan wel om er mee te fuseren) investeert daar fors in en bijna iedereen is blij en werkt er vol enthousiasme vrijwillig aan mee. En volgens mij klopt dat niet.
Om geld te verdienen hoeft een Facebook u en mij niet te filmen. Onze posts, ons surfgedrag, ons telefoongedrag ons betalingsverkeer, onze boodschappenlijstjes, ons energieverbruik, onze recensies, enzovoorts, voorspellen allang of we ziek of zwanger zijn, dat we een nieuwe laptop nodig hebben, waar riolen zullen ontploffen en waar we ons geld aan zullen uitgeven (voorbeelden met dank aan de Big datarevolutie, Isbn: 9789490574901). Daarvoor hebben Mark Zuckenberg en consorten zoiets primitiefs als filmbeelden zoals in de Cirkel wordt beschreven niet nodig. Zonder dat kan al misdaad voorkomen worden (bijeffect), maar vooral heel veel geld verdient worden.

Dat is dus wat na lezing mij vooral steekt: niet dat we op een belerende wijze worden gewezen op het gevaar van verlies aan privacy en de macht van grote bedrijven als Facebook (volgens mij heeft meneer Eggers daarmee echt wel een punt), maar de onbenullige wijze waarop dit is uitgewerkt. Het feit dat we nu al amper privacy hebben en dat bedrijven daaraan heel veel geld verdienen en ons (kunnen) manipuleren komt hierdoor eerder buiten beeld dan dat we ervoor gewaarschuwd worden. En dat kon toch niet de bedoeling zijn van meneer Eggers.

1 ster voor 445 pagina’s

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *