Stephen Covey over schrijven (1)

Natuurlijk wil ik bloggen, maar ik wil wel zinvol bloggen, zinvol voor u als lezer, zinvol voor mezelf als schrijver. Dat is mijn instelling sowieso op het grote www of ik nu ‘twitter’, ‘wiewatwaars’ op Hyves, mijn status bijwerk op Facebook, reageer op een forum of een bericht plaats op mijn site. Dat ik het gras heb gemaaid, koffie drink of de kinderen naar bed heb gebracht, prima, heel fijn, zeker voor mijn vrouw, mijn kinderen en mijzelf, maar de nieuwswaarde daarvan voor u is mijn inziens gering.
Overigens, dit is geen kritiek op mensen die hun leven op het www anders invullen, ik lees dat soort berichtjes van anderen vaak met een glimlach of ik scrol door, maar voor mezelf zie ik de meerwaarde er niet van in.

Dat als inleiding. Nu waarover het gaat deze in deze en volgende blogs.
Ik doe naast mijn werk een opleiding, de master cultuur en verandering, die – zoals mogelijk uit de titel is af te leiden – gaat over cultuur, en hoe die te veranderen. En dan met name de cultuur van organisaties. Een fascinerend onderwerp waarover veel boeken zijn vol geschreven. Zinvolle boeken die inzichten geven. Boeken geschreven door verstandige mannen en vrouwen. Overigens niet allemaal even goed geschreven, al kan over het algemeen menig (amateur) schrijver er nog wel een voorbeeld nemen, maar daar gaat deze blog niet over.
Een van de schrijvers die ik de laatste tijd veel gelezen heb is Stephen Covey, zijn boeken over persoonlijke effectiviteit: (de 7 eigenschappen), de 8ste eigenschap en de zeven eigenschappen voor effectieve families. Ik heb ze uit en kan ze iedereen aanraden.
Om nu het geleerde vast te houden kan ik een uittreksel maken van zijn boeken (zo leer ik het best), maar, bedacht ik me, ik kan ze ook eens gaan toepassen op een ander gebied. Daar zal ik ongetwijfeld zelf meer van leren en daarnaast is het mogelijk ook leuk en leerzaam voor u.
Hiermee voldoe ik aan de door mij gestelde eisen voor de eigen blogs: ’t is zinvol voor mij en misschien ook wel voor u (of dat laatste echt zo is, weet ik natuurlijk niet, dat kan ik alleen maar hopen).
Hiermee ligt de structuur voor de komende blogs vast. Covey heeft het over 8 eigenschappen en die wil ik de komende tijd toepassen op het schrijven. U bent nu dus gewaarschuwd, er staan u 8 blogs te wachten.

Wie is Stephen Covey?
Stephen Covey is een managementgoeroe met veel invloed op tal van mensen en organisaties. Hij is adviseur van Amerikaanse presidenten, zijn boeken hebben oplagen van miljoenen en verschenen in vele talen. Hij heeft les gegeven op universiteiten en doet
met zijn bedrijf aan organisatieontwikkeling. Verder is hij Amerikaan en mormoon en dat zie je terug  in zijn visie en schrijfstijl. Maar wie daarom zijn ideeën wegwuift doet zichzelf te kort want diegene onthoudt zichzelf veel moois.
Covey stelt – en dit is nogal een samenvatting – dat effectieve mensen 7 eigenschappen hebben:

  • Eigenschap 1, proactief zijn: effectiever mensen realiseren zich dat ze zelf in staat zijn om het leven vorm te geven. Ze nemen initiatief en houden zich bezig met zaken waar ze invloed op hebben.
  •  Eigenschap 2, beginnen met het einde voor ogen:
    effectieve mensen denken na over waar ze heen willen met hun leven  en hebben een helder beeld ontwikkeld van die bestemming.
  •  Eigenschap 3, first things first: effectieve mensen zorgen dat de belangrijkste dingen niet de dupe worden van allerlei urgente, maar onbelangrijke dingen. Zij doen de belangrijkste dingen eerst.
  •  Eigenschap 4, denken in termen van ‘win – win’:
    effectieve mensen ervaren wederzijdse afhankelijkheid. Echte samenwerking wordt geboren als je niet denkt in termen van concurrentie, maar van gezamenlijk winnen. Concurrentie hoort, zegt Covey, thuis in de markt, niet binnen bedrijven of binnen gezinnen.
  •  Eigenschap 5, probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden: effectieve  mensen proberen de ander werkelijk te begrijpen. Hierdoor worden ze creatiever
    in het oplossen van gezamenlijke problemen.
  • Eigenschap 6, werk synergetisch: effectieve mensen waarderen de onderlinge verschillen die er zijn en gebruiken ze om tot betere resultaten te komen dan die zij alleen zou kunnen bereiken.
  • Eigenschap 7, hou de zaag scherp: effectieve mensen zorgen voor evenwichtige zelfvernieuwing door onderhoud van lichamelijke, spirituele, geestelijke en  sociaal emotionele vaardigheden.

Dit zijn de eigenschappen genoemd in zijn boek ’De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’.
In een daaropvolgend boek, ‘de 8ste eigenschap, van effectiviteit naar inspiratie’, stelt hij dat effectieve mensen hun innerlijke stem weten te vinden en anderen weten te inspireren die stem te vinden. De innerlijke stem staat voor ‘voldoening, passie er toe doen.’
Maar nogmaals dit is een erg summiere samenvatting, wil je meer weten verwijs ik u naar de boeken van Covey zelf of naar bijvoorbeeld Bert Tichelaar die een alleraardigst audiobook heeft gewijd aan de ideeën van Covey.

Wat kunnen schrijvers nu leren van Covey, om te beginnen: wat is proactiviteit voor schrijvers en hoe ben, wordt of doe je dat?
Proactiviteit is volgens Covey het besef dat je kan kiezen, waarbij je je volgens de goeroe moet laten leiden door je eigen principes en waarden (en bijvoorbeeld niet door oplagecijfers of uw kans op de nobelprijs). De mens kan kiezen omdat de mens zelfbewust is (kan reflecteren), een geweten heeft, verbeeldingskracht heeft en een onafhankelijke wil heeft. Volgens Covey kan je deze vier vaardigheden (zelfbewustzijn, geweten, verbeeldingskracht en een onafhankelijke wil)  trainen. Verder is de mens proactief als men zich richt op de zaken waar men invloed op heeft, niet op de zaken waarbij men slechts betrokken bent.
Dus als schrijver: kies wat u wilt schrijven, kies uw genre, kies uw stijl, bepaal hoe u uw lezer wilt benaderen en doe dat dan ook. Bekijk uw schrijfwerk ook eens op afstand, is het  wat u wilt schrijven (of hebt u uw schrijven aangepast aan wat u denkt dat de lezer of een (potentiele) uitgever wil). Vervolgens: richt u als schrijver op het enige waar je echt invloed op hebt:  uw schrijven. Misschien kan de schrijver zich wel het meest van iedereen alleen maar bezig houden met waar hij alleen invloed op heeft. Immers, de schrijver is de dictator van zijn eigen wereld, heeft als enige alle macht, is dus als enige betrokken. Richt uw energie  dan ook daar op en niet hoe de lezer het moet lezen, hoe de uitgever het niet kan weigeren, hoe de recensent het alleen maar geweldig kan vinden, hoe de jury geen andere mogelijkheid rest dan u het hoogste aantal punten te geven. Immers,  al die zaken hebt u toch niet in de hand, u kan ze toch niet beïnvloeden (al bent u er wel bij betrokken = u kan en zal er last van hebben). Want de lezer leest wat anders dan u voor ogen had, de jury waardeert het anders, de uitgever zal – naar alle waarschijnlijkheid – uw pennevrucht afwijzen. Dus nogmaals: waar u echt invloed op hebt (alles bepalend bent zelfs) is waar de punt komt, de witregel valt en op de volgorde van de letters. Richt u dan ook daar op. Volgens deze toegepaste Coveykunde is dat de eerste stap naar effectief schrijverschap.
Wat dat effectieve schrijverschap kan zijn, komt bij eigenschap 2 aan de orde.

Aanvullingen, vragen, correcties  of suggesties over deze blog, ik nodig u graag uit om te reageren! En vond u het de moeite waard, twitter deze blog dan door.

verder lezen

PS: nu u hier toch bent, bekijk ook eens mijn Eboeken ´De Tovenaar´, ´de Ziener´ en ‘Fantastische Liefdesverhalen’ of blader door de kinderboekjes ‘de Kamper treintjes’ (dit zijn gratis Ebooks). De Tovenaar is hier te bestellen als papieren boek, links naar waar u ‘de Tovenaar’ en ‘de Ziener’ en ´fantastische Liefdesverhalen´ (de laatste 2 alleen uitgegeven als Ebook) kunt downloaden, zijn hier te vinden.

Gebruikte bronnen:

  • Covey, S. R., (2001), De zeven eigenschappen van effectief leiderschap, Uitgeverij Business Contact Amsterdam / Antwerpen, ISBN 90 254 0314
  • Covey, S. R., (2006), De achtste eigenschap, van effectiviteit naar inspiratie, Uitgeverij Business Contact Amsterdam / Antwerpen, ISBN 90 470 0021
  • Covey, S.R., (2007), de zeven eigenschappen van effectieve families, Uitgeverij Business Contact Amsterdam / Antwerpen, ISBN 978 90 470 0036 5
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *